نحوه ساخت ورق روغنی
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق روغنی یکی از پرمصرف ترین ورق های فولادی در صنعت است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمان سازی، تولید لوازم خانگی، صنایع گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم مرحله به مرحله به نحوه تولید ورق روغنی بپردازیم و مواد اولیه تولید ورق روغنی را بررسی کنیم. پس از مطالعه این مقاله به طور کامل با فرآیند و نحوه تولید ورق روغنی آشنا می شوید و می توانید از طریق وبسایت فولاد ۳۶۹ ورق روغنی مرغوب را با قیمت مناسب خریداری کنید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی برای خرید این محصول می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

معرفی ورق روغنی

در راستای معرفی ورق روغنی می توان گفت ورق فولادی است که به دلیل نحوه تولید آن در بازار به ورق سرد نیز معروف است. استفاده از این ورق در قرن ۱۸ آغاز شد و استفاده از آن در ابتدا تجربی بود. ورق روغنی از نظر ساختاری مشابه ورق سیاه است اما سطح و ابعاد بهتری نسبت به ورق سیاه دارد که برای کاربردهای فنی دقیق استفاده می شود. همچنین به دلیل کیفیت ظاهری بالای این ورق، در کاربردهایی که ظاهر سازه مهم است، استفاده می شود. لازم به ذکر است که این ورق دارای تاریخ انقضا بوده و پس از مدتی در حین عمل پرس پاره می شود. ورق روغنی بسته به عناصری مانند کربن، منگنز، سیلیکون، فسفر، گوگرد و کرومی که از آن ساخته می شود دارای خواص متفاوتی می باشد که از نظر متالورژی به گونه ای طراحی شده است که دارای خواص ویژه ای مانند شکل پذیری ،انعطاف پذیری بالا، کشش بالا، دوام بالا، مقاومت در برابر نفوذ، خواص مغناطیسی، نفوذپذیری و قابلیت تمیز کنندگی خوب باشد. ورق روغنی در استانداردهای مختلفی مانند ASTM A1008، BS N 10130، JIS G3141 قابل تولید می باشد که هر کدام از این استانداردها شامل الزاماتی می باشند. اما استاندارد ملی ایران برای ورق روغنی با شماره INSO5723 تعریف شده است. لازم به ذکر است که این نوع ورق مبنای تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی می باشد.

نحوه ساخت ورق روغنی

استفاده از فناوری هیدروفرمینگ یکی از روش های مقرون به صرفه برای شکل دهی فلزات انعطاف پذیر مانند برنج، آلومینیوم، فولاد و … می باشد که این فناوری قبل از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است. از این روش در سال ۱۹۸۰ برای تولید قطعات خودرو و بدنه هواپیما استفاده می شد و در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ این روش پیشرفت های بسیاری را به همراه داشت. در این روش از سیال هیدرولیک برای فشرده سازی ورق ها در دمای اتاق و در قالب مخصوص استفاده می شد. قطعاتی که به این روش تولید می شوند معمولاً سفت و سخت و ارزان تر از سایر روش های پرس هستند. در واقع استفاده از هیدروفرمینگ ورق نقش مهمی در کاهش وزن قطعه و کاهش هزینه ها دارد. ورق سیاه ابتدا با اسید شستشو می شود تا فلس های سطحی ورق که سیاه رنگ است از بین بروند و سپس طی چند مرحله نورد سرد تبدیل به ورق روغنی می شود. به عنوان مثال برای تولید ورق روغنی به ضخامت 2 میلی متر از ورق سیاه به ضخامت 3 میلی متر استفاده می شود. ورق روغنی تولید شده بسته به عناصر موجود در ورق روغنی، یعنی درصد کربن، منگنز، تیتانیوم و سایر عناصر می تواند خواص متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، ورق روغنی ST14 با کشش بالا برای تولید فیلتر خودرو و ورق روغنی ST13 برای بدنه خودرو مانند گلگیر استفاده می شود. برای اجاق گاز که دارای صفحه فلزی لعابدار است از ورق روغنی با ظرفیت EK2 و همچنین برای قسمت های زیرین خودرو از ورق روغنی با ظرفیت ضد سایش QSTE استفاده شده است. همچنین برای تولید اگزوز از ورق روغنی با قابلیت سازگاری با شرایط ضد زنگ استفاده می شود.

برای تولید ورق روغنی از چه استانداردهایی استفاده می شود؟

تولید ورق روغنی بر اساس استانداردهای جهانی انجام می شود و شرکت سازنده این کار را مرحله به مرحله و به صورت کاملا دقیق انجام می دهد. دقت در انتخاب قطعه اصلی که ورق سیاه است در تولید بسیار مهم است. روش تولید بر کیفیت و قیمت آن تأثیر می گذارد. استانداردهای EN 10130، JIS3141، ASTM1008، EN 10139 و استاندارد ملی ایران به شماره های INSO 5723 و INSO 5722 نقش مهمی در تولید این ورق دارند. این کارخانه با رعایت این استانداردها توانسته محصولی درجه یک را روانه بازار کند. پس از ساخت، شماره استاندارد روی محصول ذکر می شود تا مشتری از این استانداردها مطلع شود. اگر اسید شویی در مرحله اول به خوبی انجام شود، ورق کاملا تمیز و سفید می شود و تیرگی ندارد، بنابراین روغن به راحتی می تواند سطح اصلی آن را بپوشاند و از خوردگی آن جلوگیری کند. فولاد ۳۶۹ عرضه کننده بهترین ورق روغنی می باشد بنابراین برای ثبت سفارش خود و خرید ورق روغنی به وبسایت ما مراجعه کنید. همچنین انواع ورق های سه میل موجود با بهترین مواد ساخته می شود.

ورق روغنی فولاد 369

روش های تولید ورق روغنی

فرض کنید ورق روغنی با طی کردن یک سری مراحل تولید می شود. اما از آنجایی که داشتن سطح صاف و براق ضروری است، نمی توان محصولی مشابه روش نورد گرم با قرار گرفتن در معرض حرارت تولید کرد. به همین دلیل برای تولید آن از روش نورد سرد استفاده می شود. در ادامه مراحل مربوط به روش تولید را ذکر خواهیم کرد. توجه داشته باشید که برای تولید محصول باکیفیت تمامی مراحل باید انجام شود.

  1. اسید شویی: اولین مرحله در تولید ورق روغنی، مرحله اسیدشویی است. در این مرحله با استفاده از محلولی که از ترکیبات اسیدی تهیه شده است، سطح ورق سیاه تحت اسید شویی قرار می گیرد و تمامی آلودگی ها و چربی های آن از بین می رود. مدت زمان اسید شویی تقریباً بین ۱۸ تا ۳۰ ثانیه است که زمان دقیق آن بستگی به غلظت محصول دارد.
  2. شستشوی آبشار: یکی دیگر از مراحلی که برای تولید ورق روغنی باید طی شود مرحله شستشوی آبشار می باشد. این مرحله شامل دو تانک فرایند و سیرکوله در خط تولید می باشد. وظیفه تامین آب مورد نیاز در تمامی مراحل تولید بر عهده مخازن سیرکوله می باشد که مانند آبشار به صورت مستمر این کار را انجام می دهد. در انتها آب لبه های ورق باید به طور کامل حذف شود.
  3. مرحله نورد سرد: مهمترین مرحله ای که در رابطه با تولید ورق های روغنی باید با آن سر و کار داشته باشیم، مرحله نورد سرد است. در واقع در این مرحله شکل و ضخامت ورق مشخص می شود و کیفیت این قسمت از تولید بسیار مهم است. در مرحله نورد سرد، ورق از بین دو غلتک که به جلو و عقب کار می کنند عبور می کند. با اعمال فشار به ورق سیاه در این مرحله ضخامت ورق کاهش می یابد اما در عین حال ضخامت ورق نیز افزایش می یابد.
  4. شستشوی الکترولیتی: پس از مرحله نورد سرد، احتمال آلودگی ورق وجود دارد، به همین دلیل در بسیاری از کارخانه های معتبر، ورق را پس از مرحله نورد سرد تحت شستشوی الکترولیتی قرار می دهند تا تمامی آلودگی ها از سطح ورق پاک شود.
  5. بازپخت هیدروژنی: بازپخت هیدروژنی یکی از مراحل دیگری است که برای تولید ورق روغنی لازم است. کلاف هایی که از مرحله نورد سرد خارج می شوند در این مرحله آنیل (بازپخت) می شوند. با انجام این مرحله کیفیت محصول افزایش می یابد.
  6. نورد پوسته ای: یکی دیگر از مراحلی که در رابطه با تولید ورق های روغنی باید به آن بپردازیم، مرحله نورد پوسته ای است. با قرار دادن ورق در مرحله بازپخت هیدروژنی، ممکن است ورق به صورت ناخواسته تغییر شکل داده باشد. در این مرحله سطح ورق های روغن کاری شده کاملا صاف شده و امواج روی آن از بین می رود و محصول به دست آمده یک ورق کاملا صاف و یکنواخت می شود.
  7. خط بازرسی: خط بازرسی یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل در تولید ورق روغنی می باشد. در این مرحله ورق های تولید شده به دقت بررسی می شوند تا در صورت وجود امواج کوچک در کنار یا مرکز ورق و یا وجود سطوح ناهموار مشکل حل شود. همچنین در این قسمت برش جانبی برای ورق تعبیه شده است تا تحمل ابعادی ورق را تا حد امکان کاهش دهد. در انتها سطح ورق روغن کاری می شود.
  8. خط بسته بندی: پس از انجام موفقیت آمیز تمامی مراحل فوق، ورق های تولید شده در کلاف پیچیده شده و به بازار عرضه می شود.

عناصر مورد استفاده در ورق روغنی

همانطور که اشاره کردیم برای فرآیند تولید ورق روغنی از عناصر مختلفی استفاده می شود که درصد تیتانیوم، منگنز، کربن و … در هر کدام متفاوت است. مثلا برای تولید فیلتر خودرو باید از ورقی استفاده کنند که قابلیت کشش فوق العاده داشته باشد یا برای بدنه اصلی خودرو مانند گلگیر از ورق های معمولی استفاده کنند. کارخانجات تولیدی و انواع آلیاژها در قالب لیست موجودی در اختیار مشتریان محترم قرار می گیرد. برخی از گازها دارای صفحه فلزی لعابدار هستند که برای آن از ورق کششی استفاده کرده اند. همچنین برای تولید برخی از قطعات دیگر که در خودرو هستند و در قسمت پایین خودرو قرار می‌گیرند، از ورق‌های روغنی ضد سایش و برای تولید اگزوز از ورق‌هایی استفاده می‌شود که در شرایط زنگ زدگی سازگاری بیشتری دارند و در هر شرایطی استفاده می شود. هر کدام از این ورق ها با عناصر مختلفی تولید می شوند.

ورق روغنی فولاد 369

ویژگی های ورق روغنی

در طول فرآیند تولید، ورق روغنی با عبور از نورد سرد و سپس اعمال حرارت بر روی آن، ویژگی های متفاوتی نسبت به ورق نورد گرم پیدا می کند. از مهمترین ویژگی ها و خواص ورق روغنی نسبت به ورق گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام کششی بالا (۲۰% افزایش استحکام نسبت به ورق نورد گرم)
  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • سطح صاف، یکنواخت و با کیفیت بالاتر
  • حفظ خواص مکانیکی ورق پس از استفاده
  • رنگ پذیری بالا و تنوع رنگ
  • ظاهر خوب، صاف و صیقلی در تمام سطح ورق
  • حفظ استحکام در شکل و ابعاد و عدم تغییر ساختار فیزیکی در اثر انقباض و انبساط
  • تولید در مقیاس بزرگ

قیمت ورق روغنی

شرکت فولاد ۳۶۹ یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده محصولات فولادی در ایران است که به فروش ورق روغنی می‌پردازد. قیمت ورق روغنی با کمترین میزان سوددهی محاسبه شده است و شما می‌توانید با خیال راحت از پایین‌ترین قیمت ورق روغنی در کشور بهره‌مند شوید. اگر قصد خرید این محصول را دارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوط به ورق روغنی در منوی سایت به مشاهده لیست قیمت ورق روغنی بپردازید و سپس برای خرید این محصول با کارشناسان ما در مجموعه تماس بگیرید.

قیمت روز ورق روغنی

همان طور که می دانید قیمت محصول تولید شده به روش نورد سرد بالا است. نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت ورق باعث تغییر کیفیت محصول می شود که در قیمت روز ورق روغنی نیز تاثیرگذار است. ابعاد، اندازه، ضخامت و کارخانه تولید کننده ورق روغنی نیز از مهمترین عوامل در تعیین قیمت محسوب می شوند. همچنین از آنجایی که ورق سیاه اساس تولید ورق روغنی است، نوسانات قیمت این محصول نیز بر قیمت روز ورق روغنی تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر آنچه گفته شد، عوامل دیگری غیر از ورق سیاه نیز در تعیین قیمت تمام محصولات فولادی موثر است که از آن جمله می توان به نرخ ارز، قیمت جهانی، هزینه حمل و نقل، نیاز صنایع مرتبط، میزان عرضه و … اشاره کرد که تقاضا، بورس کالا، میزان واردات و صادرات از جمله مهم ترین عوامل محسوب می شود.

قیمت آنلاین ورق روغنی

به طور کلی مراکز عرضه ورق روغنی این محصولات را به صورت آنلاین و حضوری در اختیار مشتریان قرار می دهند که این روش محبوب تری در بین مشتریان است. وبسایت فولاد ۳۶۹ یکی از مراکز اینترنتی فروش آنلاین ورق روغنی می باشد و شما می توانید از این طریق ورق ها را خریداری نمایید.به این صورت که کارشناسان فروش آنلاین پس از استعلام قیمت محصول، مشخصات محصول، شرایط پرداخت، زمان بارگیری و تحویل محصول و سایر جزئیات سفارش را در فرم به شما اطلاع خواهند داد.سپس یک پیش فاکتور پس از تایید پرداخت، واحد حمل و نقل و تدارکات سفارش بارگیری و ارسال محموله را دریافت می کنید و پس از تایید قیمت کرایه از سوی مشتری، طبق برنامه زمانی اعلام شده، محموله به آدرس و مشخصات دریافتی از مشتری تحویل داده می شود.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی در مورد مواد اولیه و نحوه تولید ورق های روغنی را برای شما عزیزان قرار دادیم و دانستیم که این ورق ها در چند مرحله و با طی مراحل نورد سرد تولید می شوند. ما در شرکت فولاد ۳۶۹ بهترین ورق روغنی بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا را ارائه می دهیم. برای مشاهده قیمت ورق روغنی می توانید به صفحه مربوط به این محصول در وبسایت ما مراجعه کنید و سپس در صورت نیاز به راهنمایی برای خرید این محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: